آریانا نیوز: داکتر احمد طیب شیخ الازهر در اعلامیهای منع دختران از رفتن به پوهنتون از سوی طالبان در افغانستان را تأسفآور خوانده و تاکید کرده که این تصمیم در تناقض با شریعت اسلامی است…
شیخ الازهر در واکنش به منع دختران از رفتن به پوهنتون از سوی طالبان در افغانستان میگوید که این کار خلاف شریعت و آموزههای قرآن است.
داکتر احمد طیب شیخ الازهر در اعلامیهای که از سوی این مرجع بزرگ دینی مسلمانان جهان منتشر شده، گفته که فرمان منع تحصیل دختران در افغانستان مسلمانان و غیرمسلمانان را تکان دادهاست. آقای طیب بدون اینکه نام طالبان را بگیرد، تصمیم اعلام شده این گروه را تأسفآور خوانده و تاکید کرده که این تصمیم در تناقض با شریعت اسلامی که بهصراحت زن و مرد را فرامیخواند که از گهواره تا گور دانش بجویند، است.
او افزوده، چگونه تصمیمگیرندهها در افغانستان فراموش کردند که از عائشه، همسر پیامبر اسلام، در صحیحترین کتابهای حدیث اهل سنت، بیش از 2 هزار حدیث پیامبر روایت شدهاست.
به گفته او، تاریخ مسلمانان در گذشته و امروز از شخصیتهای بزرگ و پیشگامان زن در عرصههای علم، آموزش، و سیاست، و از بیدارگران جوامع پر بودهاست.
شیخ الازهر در ادامهٔ این اعلامیه یادآوری کرده که -اگر طالبان نمیدانند- توجه شان را جلب کنم که امام حافظ ابن حجر از 130عالم حدیث، فقیه، تاریخنگار و ادیب زن دربین صحابهٔ پیامبر و تابعیها ونسلهای بعدی یاد کردهاست.
شیخ طیب همچنین از کتاب دانشنامهٔ چهرههای زن از زینب عاملی، نام گرفته که حاوی زندگینامهٔ بیش از 450 عالم دین، زبانشناس، و ادیب برجستهٔ زن است.
او یاد آور شده که فرمان منع آموزش دختران در افغانستان وجدان مسلمانان و غیرمسلمانان را تکان داد، که نباید و شایسته نیست که مسلمانی آن را صادر کند، چه رسد به اینکه بر آن پافشارد و افتخار کند.
آقای طیب گفته که او، و تمام علمای الازهر در سراسر جهان، این فرمان را که خلاف شریعت اسلام و در تناقض مطلق با فراخوان قرآن است -کتابی که واژههای علم و عقل بیش از 100 بار در آن ذکر شده- رد میکند.
او به مسلمانان و غیرمسلمانان هشدار داده که گمان و توهم نکنند که اسلام طرفدار منع آموزش زنان است بلکه منع زنان از تعلیم، محروم کردن آنها از حقوق شرعیشان است، که برابر با حقوق مردان در اسلام است: هر حرفی خلاف این، افترا بستن به دین حنیف است که طلب علم را بر مرد و زن فرض کردهاست.
شیخ طیب از مقامات حاکم در افغانستان خواسته که در تصمیم خود بازنگری کنند چون پیروی از حق، حق است.