واکنش فعالان مدنی و آگاهان سیاسی به اظهارات مولوی مجیب الرحمان انصاری

واکنش فعالان مدنی و آگاهان سیاسی به اظهارات مولوی مجیب الرحمان انصاری

آریانا نیوز: شماری از فعالان مدنی و آگاهان امور سیاسی به گفته‌های مولوی مجیب الرحمان انصاری مسجد در پیوند به مجازات مجرمین واکنش نشان دادند…

مولوی مجیب الرحمان انصاری خطیب مسجد جامع گذرگاۀ ولایت هرات، درمیان صدها نمازگزار در مسجد جامع گذرگاه، هشدار داده‌است که اگر کسی مرتکب دزدی، نوشیدن شراب و کارهای خلاف شرع شود، به هوادارانش دستور داده‌است که متهمان را به کیفر برسانند و می افزاید: اگر دزد گرفته شد…. باید به درالفتاح برده شود؛ اگر دارالفتاح گفت دست این [دزد] قطع شود، باید قطع شود – اگر که تمام حقوق‌بشر پشت سر او باشد.

این عالم دین، تأکید می‌کند که پس از این، بوسیدن دست‌هایش از سوی مقام‌های حکومتی اورا از موضعش در عملی ساختن قوانین اسلامی کوتاه نخواهد آورد: بخاطری‌که مسؤولین بیایند دستان مرا ببوسند، سکوت کنم؟ بخاطری‌که به من احترام بگذارند سکوت کنم؟… قوانین خدا، در زمین خدا، در همین منطقۀ خواجۀ انصار از امروز جاری است.

در همین حال، عبدالقیوم رحیمی، والی هرات به جهت حمایت از اظهارات این عالم دین می‌گوید که موصوف، دوست وی است و نمی‌خواهد با وی رویارویی کند.

اما، شماری از فعالان مدنی و آگاهان امور سیاسی دربارۀ گفته‌های این خطیب مسجد واکنش نشان می‌دهند.

عبدالقادر کامل، آگاۀ امور سیاسی در هرات گفت:افغانستان بدترین کشور برای حاکمیت قانون است؛ کسی به قانون احترام ندارد و هرکس کوشش می‌کند تا نظریات و دیدگاه‌های شخصی، سلیقه‌یی، گروهی، تنظیمی و خلاف معیارهای دیموکراتیک را دخیل بسازد و فلسفۀ وجودی حکومت و قانون زیر سوال ببرد.

سید اشرف سادات، فعال جامعۀ مدنی در هرات نیز اظهار داشت: ضعف قانون مداری در ولایت هرات باعث شده که مشکلات و سر و صداهایی دربارۀ ضعف قانون داشته باشیم.

بیشتر بخوانید  آمار زندانیان خارجی افغانستان؛ مستری: اکثر زندانیان از کشورهای همسایه هستند

مولوی مجیب‌الرحمان، همچنان با تهدید حکومت گفته است که تطبیق قوانین اسلامی در نخست از بخش‌های مربوط آرامگاۀ خواجه عبدالله انصاری آغاز خواهد شد و سپس به سراسر کشور گسترش خواهد یافت. برای عملی‌سازی قوانین اسلامی متهمان را به کیفر برسانید و منتظر تصمیم حکومت نباشید.

همرسانی کنید!
  1. Mohammad Zahed Hakim :

    Agar mardom man ra ejaza dehand man een molay watanfrosh ra sakhtarin jaza khwaham dad, een Mola ashrar ast bayad nabud shawad.