25 عقرب 1397 - خارجی
آریانا نیوز: ملاامام مسجدالحرام با مقایسه ولیعهد خونخوار سعودی با عمر بن خطاب(رض)، خلیفه دوم اسلام به ایشان توهین کرد…
به گزارش سایت اطلاعات روز افغانستان به نقل از نیویارک تایمز، حاکمان عربستان سعودی بیشترِ مشروعیت و اعتبار خود را در جهان اسلام از کنترول و نگهداری مسجدالحرام و کعبه در مکه و مسجدالنبی در مدینه به دست میآورند. شاه سلمان مانند حاکمان پیشین سعودی، لقب خادم الحرمین الشریفین را حمل میکند که ترجمه آن نگهبان دو مسجد مقدس یا دقیقتر خادم دو حرم مقدس میباشد.
با وجود افتادگی و تواضع این عنوان سلطنتی، رژیم سعودی با استفاده از ملاامامان مسجدالحرام برای ستایش، تقدس و دفاع از حاکمان و اعمال آنها، از سابقه طولانی سوءاستفاده از منبر مسجدالحرام در مکه برخوردار است. پس از قتل روزنامهنگار جمال خاشقچی، در حالی که نگاه اتهامآمیز جهان روی شاهزاده محمد بن سلمان قفل شده بود، رژیم عربستان سعودی باز هم از مسجدالحرام برای دفاع و ستایش ولیعهد استفاده کرد. این استفاده در حدی سوء بود که از لحاظ اخلاقی، مشروعیت و کنترول این رژیم روی مکه و مدینه به صورت بیپیشینهیی نگرانکننده مینماید.
در ۱۹ آکتبر، شیخ عبدالرحمان آل سعود، ملاامام رسمی مسجد الحرام و بالاترین مقام دینیـ مذهبی در این رژیم، خطبه نماز جمعه خود را که از قبل روی کاغذی نوشته شده بود، ایراد کرد. خطبههای روز جمعه مسجدالحرام در شبکههای کِبلی و رسانههای اجتماعی زنده پخش میشوند و ملیونها مسلمان با حرمت و احترام بسیار آن را تماشا میکنند. این خطبهها بار، اعتبار و قدرت اخلاقی و دینی ـ مذهبی سنگینی را حمل میکنند.
ملاامام آلسعود خطبه نگرانکنندهیی را ایراد کرد که حرمت فضای مقدسی را که او اشغال کرده، میشکند. او با اشاره به حدیثی که به حضرت محمد نسبت داده میشود، گفت که هر قرن یکبار، خداوند یک مجتهد، یک اصلاحکننده کلان را برای اصلاح و تجدید نیروی ایمان میفرستد. او توضیح داد که مجتهد برای رسیدهگی به چالشهای منحصر به فرد هر عصر و زمان ضروری است.
او به ستایش شاهزاده محمد بن سلمان منحیث یک تحفه الهی برای مسلمانان ادامه داد و به طور ضمنی اشاره کرد که ولیعهد کنونی عربستان سعودی همان مجتهدی است که از سوی خداوند برای احیای ایمان و اعتقاد اسلامی در عصر و دوره ما فرستاده شده است. این ملاامام از منبری که حضرت محمد آخرین خطبهاش را ایراد کرد، اعلام کرد: مسیر اصلاحات و مدرنیزاسیون در این سرزمین مبارک از طریق مراقبت و توجه ولیعهد جوان، بلندپرواز و اصلاحگر الهامگرفته از جانب خدواند، در پیروی از دیدگاه وی برای نوآوری و مدرنیسم خردمندانه، به رغم تمامی فشارها و تهدیدات شکستخورده، رو به جلو در حال هموارشدن است.
ملاامام آلسعود با اشاره به بحثی که در پی قتل خاشقجی در گرفته است، مسلمانان را هشدار داد که کنایهها و شایعات بدخواهانه رسانهیی را که در پی قراردادن رهبر کلان مسلمان در معرض شک و تردید است، باور نکنند. او توطیهها علیه ولیعهد را منحیث اقداماتی برای نابودکردن اسلام و مسلمانان توصیف کرد و هشدار داد که تمامی تهدیدات علیه اصلاحات و نوآوری [ولیعهد] با اینکه محکوم به شکست هستند، اما امنیت بینالمللی، صلح و ثبات را تهدید خواهند کرد.
او هشدار داد که حملات علیه این سرزمین مبارک فتنهانگیزی و اهانت به بیش از یک ملیارد مسلمان است. ملاامام آلسعود از کلمه محدث به معنی کسی که به او الهام میشود برای توصیف شاهزاده محمد بن سلمان استفاده کرد. محدث لقبی است که حضرت محمد به صحابیاش، عمر بن خطاب(رض)، خلیفه دوم اسلام داده بود. ملاامام به طور ضمنی ولیعهد عربستان سعودی را با خلیفه عمر مقایسه کرد.
ملاامام آلسعود در پیشگاه خدا برای محافظت از شاهزاده محمد در برابر توطیههای بینالمللی دشمنان اسلام و منافقان دعا کرد و نتیجهگیری کرد که این وظیفه دینی همه مسلمانان است تا از شاه و شاهزاده با ایمان، محافظان دو مکان مقدس و دین اسلام، حمایت و اطاعت کنند.
روحانیون عربستان پیش از این هرگز منبر حضرت محمد در مسجدالحرام را تا این حد بیشرمانه و گستاخانه در خدمت سلطنت و رژیم سعودی قرار نداده بودند. هیچ ملاامامی تا به حال در مسجدالحرام یک حاکم سعودی را منحیث مجتهد عصر توصیف نکرده بود. هیچ ملاامامی تا به حال جرأت نکرده بود چنین چیزی بگوید.
خطبهها در مکه و مدینه از روی متن از قبل آمادهشده خوانده میشوند و این متن پیش از رسیدن به منبر از سوی نیروهای امنیتی سعودی تایید میشود. با اینکه پادشاه ملاامام اصلی را برای مسجدالحرام و مسجدالنبی در مدینه تعین میکند، اما هر ملاامام تعدادی معاون رسمی دارد که روی نوبت نمازها را امامت و خطبهها را ایراد میکنند.
برای دههها، خطبههایی که در مکه و مدینه ایراد شدهاند، پرهیزگارانه، اصولی و قابلپیشبینی بودهاند. ختم همه آنها، همیشه با دعا برای خانواده سلطنتی سعودی همراه بوده است، اما ملاامامان ویژگیهای مقدس را به خاندان سلطنتی نسبت نمیدادند و اصرار نمیکردند که حاکمان به اندازهیی که آنها خدا را اطاعت میکنند، باید اطاعت شوند.
بسیاری چیزها از زمان به قدرت رسیدن شاهزاده محمد تغییر کرده است. ولیعهد صدها نفر از امامان برجسته سعودی را که حتا اندکی مقاومت از خود در برابر ولیعهد نشان دادهاند، به زندان انداخته است. در میان آنها حقوقدانان برجسته و تاثیرگذار مانند شیخ صالح الطالب و شیخ بندر بن عزیز بلیله، ملاامامان پیشین مسجدالحرام نیز میباشند. مدعی العمومهای سعودی برای سلمان الاوزه، اصلاحطلب و روحانی برجسته که در ماه سپتمبر گذشته دستگیر شده بود، به دنبال مجازات اعدام بودهاند. برخی گزارشها میگویند که شیخ سلیمان داویش یکی دیگر از روحانیون برجسته که در آپریل ۲۰۱۶ دستگیر شده بود، پس از تحمل شکنجه در زندان سعودی جان خود را از دست داده است.
تنها ملاامامانی که به نظر میرسد اجازه دارند نماز را در مسجدالحرام در مکه و مسجدالنبی در مدینه امامت و خطبه ایراد کنند، کسانی هستند که موافقت کردهاند با هر چیزی که ولیعهد خواست، راه بروند. برخی از علمای با نفوذ سعودی مانند شیخ عبدالعزیز آل رییس، کار را به جایی کشاندند که در یکی از سخنرانیهای خود گفت که حتا اگر حاکم سعودی هر روز نیم ساعت در محضر عموم و تلویزیون فاحشهبازی کند، بازهم شما باید مردم را در اطراف او جمع کنید نه اینکه مردم را علیه او بشورانید.
خطبه اخیر ملاامام آلسعود مسلمانان را در نقطه عطف محوری قرار داده است: اینکه ولیعهد را منحیث اصلاحگر الهامشده الهی اسلام بپذیرید، حرف و عمل او را قبول کنید وگرنه دشمن اسلام هستید. علمای مسلمان عمدتا در رسانههای اجتماعی به این خطبه با نفرت و خشم واکنش نشان دادند. نمایشهای کمدی عربیزبان و گفتوگوهای بیشمار در یوتیوب نیز با ریشخند و محکومکردن این خطبه، به آن واکنش نشان دادند.
وقتی که ملاامام مسجدالحرام از مسلمانان میخواهد که روایت باورنکردنی شاهزاده محمد را دربارهی قتل آقای خاشقچی بیچون و چرا بپذیرند؛ اختطافها، محبوسکردنها و شکنجه مخالفان از جمله به زندان رفتن چندین عالم اسلامی محترم را از جانب ولیعهد بپذیرند؛ جنگ وحشیانه و بیرحمانه او را در یمن نادیده بگیرند؛ ضربههای او به آرزوهای دموکراتیک جهان عرب و حمایت او از دیکتاتوری ظالم مصر را نادیده بگیرند، دشوار است که حرف و طبقهبندی ملاامام را که میگوید شاهزاده اصلاحگر الهامگرفتهی الهی است، پذیرفت. منبر مقدس پیامبر در مکه دارد بیحرمت و آلوده میشود.
کنترول مکه و مدینه، روحانیون و خاندان سلطنتی غرق در پول تیل را قادر ساخته که تفاسیر سفت و سخت خود شان از اسلام را به فراتر از سرحدات پادشاهی سعودی گسترش دهند. اکثر مسلمانان همیشه یک اسلام معتدل و از لحاظ اخلاقی درست را نسبت به نسخهیی که مورد حمایت ولیعهد و روحانیون فرمانبردار سعودی میباشد، ترجیح خواهند داد.
شاهزاده محمد با استفاده از مسجدالحرام برای لاپوشانی اعمال استبدادی و سرکوبگرانهاش، مشروعیت حاکمیت و کنترول سعودی بر مکانهای مقدس مکه و مدینه را زیر سوال برده است.